zaterdag 24 april 2010

Inclusie, ontwerp

Excuses voor de late updates, dit is te wijten aan een hele kettingreactie: internet problemen op kot, buikgriep, computer thuis vergeten… Soit, allemaal excuses voor een uitstel die met de volgende posts ruimschoots zal bijgebeend worden. Hieronder zijn een aantal eerste zoekingen afgebeeld. Ik ben vooral op zoek naar mechanische oplossingen die makkelijk produceerbaar en vandaal bestendig zijn.



Wat ik zelf leuk vind zijn het ‘kissing gate’ principe met de kussende gezichten. Hoewel ik het weinig innovatief vind. De keten met spaken (rechtsboven) is tof maar gevaarlijk voor verwondingen. Het idee linksonder om te werken met twee draaiende elementen is uitvoerig getest en werd als niet handig beschouwd. De volgende vormen werden getest.









Dan kwam het idee om een soort sluis systeem te maken waardoor een rolstoel kan, maar een fiets niet (zelfs niet met zijn stuur geplooid). Al bij komend criterium heb ik gesteld dat een rolstoelgebruiker moeilijk een deur kan openen; een schuifdeur is veel makkelijker voor rolstoelgebruikers. Hieronder staan enkel bladen volgeklad met zoekingen naar mogelijke sluissystemen.





Uiteindelijk kwam ik volgend idee, direct naar maquette vertaald om de haalbaarheid na te gaan.




De twee poorten zijn naast het hek met elkaar verbonden via een balkvormig scharnier. De ene poort gaat pas open als de tweede dichtgaat. Om ervoor te zorgen dat er nooit een fiets door de sluis kan, moeten de poorten lang genoeg zijn zodat ze beiden terzelfdertijd (bij loodrechte stand met het scharnier) dicht kunnen zijn.
Voor de bemating heb ik mij gebaseerd op de info van DINbelg, lengte 120 cm en breedte 90 cm.

Het probleem met dit idee is dat het nogal groot en log is bovendien zitten we met een groot draaiend onderdeel dat schadegevoelig is. Bovendien is het niet zo evident te maken. Dus heb ik gezocht naar een eenvoudigere oplossing voor het sluissysteem. Dit is op de onderstaande proefmaquette uitgewerkt.




Een probleem dat nog moet opgelost worden bij dit systeem is hoe we het poortje laten terugkeren nadat het geopend is. De rolstoelgebruiker kan immers niet zomaar iet dichttrekken achter zijn rug. Enkele mogelijkheden zijn: werken met een hellend vlak, een veer systeem, een touw/kabel voorzien voor het terug trekken. Er stelt zich nog een probleem: wat als het beide poortjes dicht zijn en het verste poortje geblokkeerd wordt; hoe kan de rolstoelgebruiker dan binnengaan. Stay tuned for more …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten