zondag 2 mei 2010

Dubbele draaipoort

Hieronder is een geoptimaliseerde vorm voor het sluissysteem met twee draaiende elementen weergegeven.



De draaielementen moeten in elkaar kunnen ingrijpen dit kan bijvoorbeeld door de armen als volt te maken:



Als ik zelf kritisch ben, wat de ontwerpers eerlijkheid hem verplicht, is dit systeem zeer leuk, inventief en is het zo goed als foolproof MAAR het vereist een verbinding van beide draaiende elementen met elkaar. Dit kan praktisch alleen maar door gebruik te maken van tandwielen (= kostelijk en zwaar) of een gekruiste riemoverbrenging (=slijtage gevoelig); beide oplossingen vereisen bovendien het maken van een ondergronds systeem. Daarenboven is, door de grote draaicirkel en het feit dat de poortjes met elkaar moeten kunnen ingrijpen, het systeem behoorlijk gevoelig. Er moet maar een slimmerik zich op de uiteinden zetten en de lagers falen of de structuur begint te plooien of breekt.

Daaarom heb ik besloten een structuur te maken die geen mechanische elementen bevat; een soort slalom structuur die andere studenten ook al als effectief bevonden. Het ontwerp zal zich dan voornamelijk moeten onderscheiden door zijn unieke vormgeving.
Enkele kritische aspecten aan een statisch geheel:



Mijn schouders zijn even breed als een fietsstuur en ongeveer even hoog. Iets maken waar men onderdoor moet rijden zal het passeren van een fiets maar in beperkte mate hinderen (zie foto linksonder). Gecombineerd met een slalom element kan dit echter toch een sterk principe worden. Een meer uitgewerkt concept volgt snel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten