Probleem: ik heb rekening gehouden met rolstoelgebruikers die nog enkele handeling kunnen uitvoeren met de hand. Dit is een foutief gegeven, één van de aanwezige mensen zat in een elektrische rolstoel en deze kon enkel gemakkelijk zijn rolstoel besturen (adhv een joystick) en geen bijkomende handelingen verrichten. Zijn opmerking was wel dat hij wel tamelijk makkelijk iets kon verduwen door er tegen te rijden. Het is de bedoeling dat we ook voor hem ontwerpen.
Daarnaast is het de bedoeling dat we ons ontwerp 'mooi' uitwerken zodat we niet te maken hebben met het zoveelste hekken.
U vraagt wij draaien...
Een mogelijkheid is een sluissysteem Waar gewoon tegen de deuren moet geduwd worden.
De afmetingen zullen nu met behand van NX proefsgewijs bepaald worden.
dinsdag 27 april 2010
verdere uitwerking inclusie
De problemen gesteld op het einde van vorige post kunnen eenvoudig opgelost worden door een geleiding te maken die licht hellend is; op die manier komt het poortje terug op zijn gesloten positie terug. We kunnen eventueel op de ijzeren slot/schuif een extra uitstulping voorzien die de poort open houdt zolang de schuif zich in de open positie (voor dat bepaald poortje) bevindt.
zaterdag 24 april 2010
Inclusie, ontwerp
Excuses voor de late updates, dit is te wijten aan een hele kettingreactie: internet problemen op kot, buikgriep, computer thuis vergeten… Soit, allemaal excuses voor een uitstel die met de volgende posts ruimschoots zal bijgebeend worden. Hieronder zijn een aantal eerste zoekingen afgebeeld. Ik ben vooral op zoek naar mechanische oplossingen die makkelijk produceerbaar en vandaal bestendig zijn.
Wat ik zelf leuk vind zijn het ‘kissing gate’ principe met de kussende gezichten. Hoewel ik het weinig innovatief vind. De keten met spaken (rechtsboven) is tof maar gevaarlijk voor verwondingen. Het idee linksonder om te werken met twee draaiende elementen is uitvoerig getest en werd als niet handig beschouwd. De volgende vormen werden getest.
Dan kwam het idee om een soort sluis systeem te maken waardoor een rolstoel kan, maar een fiets niet (zelfs niet met zijn stuur geplooid). Al bij komend criterium heb ik gesteld dat een rolstoelgebruiker moeilijk een deur kan openen; een schuifdeur is veel makkelijker voor rolstoelgebruikers. Hieronder staan enkel bladen volgeklad met zoekingen naar mogelijke sluissystemen.
Uiteindelijk kwam ik volgend idee, direct naar maquette vertaald om de haalbaarheid na te gaan.
De twee poorten zijn naast het hek met elkaar verbonden via een balkvormig scharnier. De ene poort gaat pas open als de tweede dichtgaat. Om ervoor te zorgen dat er nooit een fiets door de sluis kan, moeten de poorten lang genoeg zijn zodat ze beiden terzelfdertijd (bij loodrechte stand met het scharnier) dicht kunnen zijn.
Voor de bemating heb ik mij gebaseerd op de info van DINbelg, lengte 120 cm en breedte 90 cm.
Het probleem met dit idee is dat het nogal groot en log is bovendien zitten we met een groot draaiend onderdeel dat schadegevoelig is. Bovendien is het niet zo evident te maken. Dus heb ik gezocht naar een eenvoudigere oplossing voor het sluissysteem. Dit is op de onderstaande proefmaquette uitgewerkt.
Een probleem dat nog moet opgelost worden bij dit systeem is hoe we het poortje laten terugkeren nadat het geopend is. De rolstoelgebruiker kan immers niet zomaar iet dichttrekken achter zijn rug. Enkele mogelijkheden zijn: werken met een hellend vlak, een veer systeem, een touw/kabel voorzien voor het terug trekken. Er stelt zich nog een probleem: wat als het beide poortjes dicht zijn en het verste poortje geblokkeerd wordt; hoe kan de rolstoelgebruiker dan binnengaan. Stay tuned for more …
Wat ik zelf leuk vind zijn het ‘kissing gate’ principe met de kussende gezichten. Hoewel ik het weinig innovatief vind. De keten met spaken (rechtsboven) is tof maar gevaarlijk voor verwondingen. Het idee linksonder om te werken met twee draaiende elementen is uitvoerig getest en werd als niet handig beschouwd. De volgende vormen werden getest.
Dan kwam het idee om een soort sluis systeem te maken waardoor een rolstoel kan, maar een fiets niet (zelfs niet met zijn stuur geplooid). Al bij komend criterium heb ik gesteld dat een rolstoelgebruiker moeilijk een deur kan openen; een schuifdeur is veel makkelijker voor rolstoelgebruikers. Hieronder staan enkel bladen volgeklad met zoekingen naar mogelijke sluissystemen.
Uiteindelijk kwam ik volgend idee, direct naar maquette vertaald om de haalbaarheid na te gaan.
De twee poorten zijn naast het hek met elkaar verbonden via een balkvormig scharnier. De ene poort gaat pas open als de tweede dichtgaat. Om ervoor te zorgen dat er nooit een fiets door de sluis kan, moeten de poorten lang genoeg zijn zodat ze beiden terzelfdertijd (bij loodrechte stand met het scharnier) dicht kunnen zijn.
Voor de bemating heb ik mij gebaseerd op de info van DINbelg, lengte 120 cm en breedte 90 cm.
Het probleem met dit idee is dat het nogal groot en log is bovendien zitten we met een groot draaiend onderdeel dat schadegevoelig is. Bovendien is het niet zo evident te maken. Dus heb ik gezocht naar een eenvoudigere oplossing voor het sluissysteem. Dit is op de onderstaande proefmaquette uitgewerkt.
Een probleem dat nog moet opgelost worden bij dit systeem is hoe we het poortje laten terugkeren nadat het geopend is. De rolstoelgebruiker kan immers niet zomaar iet dichttrekken achter zijn rug. Enkele mogelijkheden zijn: werken met een hellend vlak, een veer systeem, een touw/kabel voorzien voor het terug trekken. Er stelt zich nog een probleem: wat als het beide poortjes dicht zijn en het verste poortje geblokkeerd wordt; hoe kan de rolstoelgebruiker dan binnengaan. Stay tuned for more …
dinsdag 6 april 2010
grootte brommers
Ik vergeet non-stop dingen waarop ettertjes zich begeven richting sporttereinen: de brommers...
enkele populaire gangjongertransportmiddelen en hun afmetingen:
- de zoomer
- de camino
- de wallaroo
- de booster
...
Geen van deze modellen is korter dan 1m60cm
enkele populaire gangjongertransportmiddelen en hun afmetingen:
- de zoomer
- de camino
- de wallaroo
- de booster
...
Geen van deze modellen is korter dan 1m60cm
kinderwagens
De vraag stelt zich of kinderwagens niet groter zijn dan rolstoelen?
Een maxi cosi bijvoorbeeld heeft volgende afmetingen:
Afmetingen niet opgevouwen: 85,5 x 55 x 104 cm. Gewicht: 10 kg
op volgende site zijn tal van kinderwagens terug te vinden, geen enkele is langer dan 110 cm. We kunnen dus, mits enige voorzichtigheid, zeggen dat als de rolstoel erdoor kan, kan de kinderwagen er ook door.
Een maxi cosi bijvoorbeeld heeft volgende afmetingen:
Afmetingen niet opgevouwen: 85,5 x 55 x 104 cm. Gewicht: 10 kg
op volgende site zijn tal van kinderwagens terug te vinden, geen enkele is langer dan 110 cm. We kunnen dus, mits enige voorzichtigheid, zeggen dat als de rolstoel erdoor kan, kan de kinderwagen er ook door.
Maquetjes en zo
Deze opdracht is tamelijk practisch en proefondervindelijk van aard. Daarom heb ik, om het mezelf gemakkelijker te maken, voor het ontwerpen een fiets en een rolstoel gemaakt op schaal 1/10. Beide spugmaquetjes staan hieronder afgebeeld
De afmetingen van de fiets heb ik afgeleid uit de site van Koga, deze van de rolstoel uit de vorige posts.
De afmetingen van de fiets heb ik afgeleid uit de site van Koga, deze van de rolstoel uit de vorige posts.
fietsafmetingen
Op wikianswers is het volgende te vinden over fietsafmetingen (met dank aan Jan)
1.1 Bicycle and bicyclist characteristics
Physical size: The space occupied by a bicycle and rider is relatively
modest.Generally, bicycles are between 24 and 30 incheswide from one
end of the handlebars to the other.An adult tricycle or a bicycle trailer, on
the other hand, is approximately 32to 40 inches wide.The length of a
bicycle is approximately 70 inches.
Dus met andere woorden maximaal een 75 cm breed en gemiddeld een kleine 180 cm lang. Voor de gemiddelde wieldiameter vond ik ongeveer 70 cm.
1.1 Bicycle and bicyclist characteristics
Physical size: The space occupied by a bicycle and rider is relatively
modest.Generally, bicycles are between 24 and 30 incheswide from one
end of the handlebars to the other.An adult tricycle or a bicycle trailer, on
the other hand, is approximately 32to 40 inches wide.The length of a
bicycle is approximately 70 inches.
Dus met andere woorden maximaal een 75 cm breed en gemiddeld een kleine 180 cm lang. Voor de gemiddelde wieldiameter vond ik ongeveer 70 cm.
bestaande oplossingen
Het probleem is geen onbekend probleem; in het verleden is al vaak naar oplossingen gezocht. Eén ervan is het 'kissing gate' principe (oorspronkelijk ontworpen om trekkers in weiden met schapen toe te laten). Deze site geeft een mooi overzicht van enkele uitwerkingen en geeft bovendien tal van info over het maken van poorten en omheiningen.
Een andere heel handige site geeft een overzicht van de afmetingen van bijvoorbeeld gangen, waar een rolstoel moet in kunnen draaien...
Een andere heel handige site geeft een overzicht van de afmetingen van bijvoorbeeld gangen, waar een rolstoel moet in kunnen draaien...
informatiefase
Hieronder staan enkele afbeeldingen van rolstoelen en daarmee gecorreleerde afmetingen...
Op de Dinbelg site is verder nog volgende informatie te vinden:
Bij de vermelde draaicirkels gaat het wel degelijk over de diameter, geconfirmeerd met DINBelg.
De doorsnee wieldiameter van een rolstoel bedraagt 54 cm, afmetingen gevonden bij deze wielenmarchant.
De kunst van dit project zal er in zijn de fietsen buiten te houden en toch ervoor zorgen dat rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen toch binnen kunnen.
Op de Dinbelg site is verder nog volgende informatie te vinden:
Bij de vermelde draaicirkels gaat het wel degelijk over de diameter, geconfirmeerd met DINBelg.
De doorsnee wieldiameter van een rolstoel bedraagt 54 cm, afmetingen gevonden bij deze wielenmarchant.
De kunst van dit project zal er in zijn de fietsen buiten te houden en toch ervoor zorgen dat rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen toch binnen kunnen.
opdrachtstelling
Ontwerpen van een toegankelijke sluisdoorgang die rolstoelgebruikers en kinderwagens toelaat om eenvoudig, zonder veel inspanning en op eigen beweging, het domein te betreden, maar die nog steeds het effect heeft dat bromfietsen niet op het domein kunnen.
Eisen:
• Duurzaam.(recycleerbaar – ecologisch)
• Licht materiaal.
• Contrasterend (voor slechtzienden).
• Zonder gebruik van sleutels of badges.
• Betaalbaar.
• Flexibel wat betreft breedte van de toegang. (rolstoel = 1.10 tot 1.20 m)
• Het moet altijd werken, in die zin wordt eerder gedacht aan iets mechanisch dan aan iets elektronisch
• Mooi design (visueel aantrekkelijk)
• Veilig ( er mag niemand in geklemd geraken)
• Eventueel tegelijkertijd werkend in twee richtingen
Hou rekening met vandalisme /weersbestendige materialen.
De huidige poorten zien er zo uit (Met dank aan Ivo hiervoor).
Eisen:
• Duurzaam.(recycleerbaar – ecologisch)
• Licht materiaal.
• Contrasterend (voor slechtzienden).
• Zonder gebruik van sleutels of badges.
• Betaalbaar.
• Flexibel wat betreft breedte van de toegang. (rolstoel = 1.10 tot 1.20 m)
• Het moet altijd werken, in die zin wordt eerder gedacht aan iets mechanisch dan aan iets elektronisch
• Mooi design (visueel aantrekkelijk)
• Veilig ( er mag niemand in geklemd geraken)
• Eventueel tegelijkertijd werkend in twee richtingen
Hou rekening met vandalisme /weersbestendige materialen.
De huidige poorten zien er zo uit (Met dank aan Ivo hiervoor).
Abonneren op:
Posts (Atom)