woensdag 16 december 2009

Eerste stapjes

Voor deze opdracht ben ik eerst op zoek gegaan naar flessen en leuke vormen van flessen. Drankflessen zijn tamelijk populair…



Omdat parfumflesjes altijd een toffe vorm hebben ben ik maar richting planet parfum getrokken.



Enkele foto’s en een hoofdpijn van de geur later viel mijn oog op volgend flesje.



Deze parfum is gemaakt van een rozenextract, daar heb ik dan inspiratie uit geput. Eigenschappen van een roos: de blaadjes overlappen als het ware, een roos is eerst dicht en valt dan open. Een open roos is duidelijk breder en volumineuzer dan een gesloten roos.



Ik ben ook doelbewust gaan zoek naar speciale ontvouwingen en sluitingen van doosjes...





Daarna heb ik wat meer gebrainstormd rond het concept geschenkverpakking. Als mensen een geschenkdoos open doen dan zijn ze verrast door de inhoud en slechts zelden door de doos zelf. Daarom dacht ik misschien een “wow”-effect te introduceren in de doos zelf, zoals bijvoorbeeld het open vallen van een doos. Toen ik dacht aan het verbreden van een roos bij openen kwam ik zo op het idee om een doos te maken waarin de fles hangt in plaats van staat en die bij openen ietwat zakt en verbreedt. Dit leverde volgende proefmaquetje op (bevat nog steeds enige verlijmingen). De reden waarom we dit flesje zo makkelijk kunnen laten hangen is dan zijn doorsnede een ellips is en we in houders waarin deze hangt een uitsnijdingen kunne maken om de vorm in te steken.



Het definitieve karton is toegekomen. Ik heb een ontvouwing gemaakt van het hangend doosje en deze gemaakt in het ‘echte’ karton (sneuvelde al bij het uitsnijden).



Blijkt dat het karton dikker is dan verwacht. De verbindingen en de vormen zijn niet meer mooi doordat het flesje te klein is en de afmetingen van de verschillende vlakken daardoor ook te klein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten