maandag 1 maart 2010

prototypes spatel en strandzitje

Spatel

Voor het maken van dit prototype heb ik een bestaande spatel overgetekend op een plankje. De spatel past een viertal keer in het boven oppervlak (zonder de inschuif randen) van het plankje. In de breedte pas de spatel er een 3 keer in, dit brengt het totaal op een 12 tal spatels uit één plankje. Zijn we realistisch moeten we dit aantal terug brengen tot een 8 tal. Ik heb de vorm uitgezaagd, in de breedte in twee gespleten, vervolgens heb ik alles opgeschuurde en er een gat ingeboord. Dit is het resultaat:





Strandzitje

Eerst was ik vertrokken van een zitje met rugleuning opgebouwd uit plankjes die in elkaar konden gepuzzeld worden. De ene kant van het zitje kon dan met de punt in het zandgestoken worden. De randen aan de uiteinden zijn expres niet afgeschuurd zodat meerdere zitjes naast elkaar kunnen geschoven worden. Het resultaat zag er zo uit:







Deze opstelling is echter niet stevig genoeg en bovendien is het puzzelwerk een traag en minder aangenaam karwei; mensen willen toekomen op het strand en zich kunnen zetten.
Daarom dacht ik eraan misschien enkel een rugleuning te maken, uiteindelijk is enkel vervelend voor een boekje te lezen dat er niets is om tegen te leunen. Daarom heb ik een nieuw ontwerp gemaakt:



De plankjes zijn met een scharnier verbonden en bovendien passen de ondersteunings plankjes met een groef in de rugleuning. Verdere testen zullen moeten aantonen of er verder nog verstevingslatjes moeten aangebracht worden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten