woensdag 4 november 2009

Cymatics: the final countdown

Verder onderzoek omtrent cymatics op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=WaYvYysQvBU&feature=fvste3) leerde mij dat men altijd experimenteerde bij heel lage frequenties (30 tot 200 Hz). Enkele korte experimenten leerde mij dat dit mijn grote fout was. We kunnen nu dus pas echt aan de slag.
Ik vertrek van een oude computer box die ik uit elkaar heb gehaald (de box werkt op netspanning, zou even goed op batterijen kunnen), het voordeel van deze boxjes is dat ze bijna altijd een intern versterkertje hebben.





Ik zou graag, om het minimalistische in mijn ontwerp te krijgen, werken met een basisvorm die ik een aantal keer gebruik. Voor de materialen opteer ik voor mijn prototype voor stevig plastic.
Ik vertrek van een basis vorm gemaakt uit schuim (poly-urethaan), deze vorm ga ik gebruiken om mijn uiteindelijke installatie uit te op te bouwen.



Dit schuim model wordt op een plank geplaatst, onder de plank worden latjes voorzien en rondom onze vorm boren we kleine gaatjes beiden zijn vereist voor het vacuĆ¼m zuigen.



Uiteindelijk bekom ik dan, na enig snij werk, volgende vorm in plastic.



Voor het maken van een membraan onderaan mijn schaal heb ik een dun (mag trillingen niet te veel dempen) en zeer elastich materiaal (we moeten het goed kunnen opspannen) nodig. Rubber of een ballon zou het ideale zijn. Mijn oog viel op het binnenste van een leren voetbal. Dit is een dun rubberen vlies, dat toch zeer stevig is.



Het uiteindelijke ontwerp valt te bewonderen op de volgende post...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten