woensdag 4 november 2009

Uitwerking Cymatics

Voor de tweede uitontwikkeling van dit idee ben ik vertrokken van de herzfassen van Monika Hoinkis (http://netzspannung.org/cat/servlet/CatServlet/$files/320590/herzfassen-technik.pdf). Dit is een schaal waarin je je hartslag in de trillingen van het wateroppervlak ziet wanneer je de schaal aanraakt met beide handen. De truc die ze hier toepassen is dat ze signalen uitzenden met als frequentie de eigenfrequentie van het gebruikte metaal.
Daarom dacht ik misschien te werken met een aluminium (metaal geleidt trillingen heel goed) schaal met daaronder een box die het eigensignaal van aluminium uitzendt te gebruiken. Het probleem is dat het niet eenvoudig is een mooie schaal (egaal om het geluid goed te kunnen dragen). Ik heb enkele mogelijkheden uitgeprobeerd om een schaal te maken:

-eerst heb ik geprobeerd een mal te maken met de schuurband die bolvormig is:



daarna heb ik deze mal ingeklemd op de werkbank en heb ik een aluminium plaat proberen te hameren rond deze mal.



Het resultaat is een lelijke, ongelijkmatige schaal waarin weinig diepte kan gestoken worden.




- Een tweede mogelijkheid was inkepingen te maken en dan de plaat te rollen, waarna ze in de hoeken samen genomen wordt.



Deze twee schalen leveren weinig bevredigende resultaten op. Verder onderzoek is welkom...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten