woensdag 4 november 2009

Whiskey glas

Na consult met de koks (de verschillende lampen, de cymatics en het whiskeyglas) kwam als beste idee het whiskey glas met de houten wanden naar boven. De andere ideeën werden als "weinig praktisch haalbaar" bestempeld.
Het liefst had ik, zoals bij de eerste schets van dit idee, een glas gemaakt waarvan twee wande bestonden uit glas en twee wanden bestonden uit hout afkomstig van de rijpingsvaten van de whiskey. Al snel werd ik geconfronteerd met het feit dat zo een glas niet zo gemakkelijk afwasbaar en opbouwbaar was. Misschien is het beter gewoon twee houten plaatjes te bevestigen aan het glas, die een bepaalde geur/smaak met zich mee brengen. We blijven wel trouw aan het bevestigings principe met metalen ringen zoals bij een echt whiskeyvat.
Een eerste probeersel wordt hieronder afgebeeld:





Het hout kan na gebruik bij het glas nog gebruikt worden voor het roken van eten of voor het vuur van de BBQ (cfr. Jack Daniels: http://www.outdoorhome.com/ProductCart/pc/viewPrd.asp?idcategory=25&idproduct=211). We zouden eventueel hout kunnen gebruiken afkomstig van sherry rijpingsvaten; er zijn immers tamelijk wat whiskey's die een laatste rijpingsstap ondergaan in sherryvaten (http://www.google.be/url?url=http://www.huisverloo.be/UserFiles/File/07%252009%2520Alcoholische%2520dranken%2520en%2520wijnen.doc&rct=j&ei=TvrxSq_QAtLm-QaxnYzlAg&sa=X&oi=nshc&resnum=1&ct=result&cd=1&ved=0CAkQzgQoAA&q=dranken+huis+verloo+De+Groene+Fee+is+terug+&usg=AFQjCNHlUIzCiCGp0Ak5Pg6L7y8m1GKh3Q).

Alvorens verder dit ontwerp uit te diepen, ben ik ten rade gegaan bij een erkend whiskey proeverij. Men vertelde me er dat er liefst zo weinig mogelijk gevarieerd wordt met de aroma's en van een whiskey. Het enigste wat men wel mag doen voor de smaak en de aroma's van een whiskey te bevorderen is er een klein beetje water (op kamertemperatuur) bij doen. Ik kon dus mijn oorspronkelijke glas idee min of meer aan de kant schuiven.
Een andere idee voor een whiskeyglas is een glas met daarop/in een pipet met de juiste hoeveelheid water erin om zo de aroma's optimaal vrij te laten komen. De volgende tekening brengt wat meer duidelijkheid.



Het volgende experiment betreft het boren in glas, op onderstaande afbeelding is een heel klein putje te zien in een glas. Dit is het resultaat van een 20 minuten boren. Dit zou wel eventueel door een vakman (in het glaswezen) gemaakt kunnen worden.



Het whiskey glas idee is voor mijn part ver genoeg uitgediept en levert weinig interessants op. Daarom heb ik besloten toch verder te werken op het Cymatics... wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten